Jakie są korzyści z outsourcingu?
W wyniku podpisania umowy outsourcingowej zleceniodawca może odnieść
wiele korzyści. W zależności od tego w jakiej sferze działalności firmy
będzie obowiązywał outsourcing mogą to być następujące korzyści:
-Outsourcing procesów biznesowych pozwala firmom na optymalizację
kosztów. Wiele razy wyliczałam moim klientom, jakie oszczędności osiągną
korzystając z usług dostawców, którzy są w stanie swoją oferta zapewnić
wysoką jakość procesów niezbędnych do sprawnego działania firmy.
Niezależnie od tego, jak skuteczne jest planowanie zasobów
przedsiębiorstwa, wewnętrzne rozwiązania nadal wiążą się z ukrytymi
kosztami (zwolnienia lekarskie, urlopy, stanowiska pracy, itp). Zakłada
się, że obniżka kosztów, poprzez wprowadzenie outsourcingu procesów
powinna wynosić ok. 30%, przede wszystkim dzięki wykorzystaniu efektu
skali, (czyli znacznego odciążenia zleceniodawcy) oraz zasobów
usługodawcy: lepszych technologii, wyszkolonych ludzi lub też lepszego
sprzętu, wyposażenia. W obecnych realiach tymi właśnie atutami dysponują
podmioty wyspecjalizowane w danych usługach. Podana wyżej skala
oszczędności wydaje się zbyt optymistyczna, realnie można przyjąć, że outsourcingto
długofalowa strategia, która może przynieść firmie oszczędności rzędu
15 - 20%. Elastyczne dostosowywanie się do zmian rynkowych oraz
możliwość koncentracji na tylko na kluczowych dla biznesu zadaniach
przedsiębiorstwa, a tym samym specjalizacji w wybranej dziedzinie. Outsourcingprocesów daje możliwość wdrożenia koncepcji „dokonania czegoś”, a nie „robienia wszystkiego”.
- Możliwości obiektywnego, szerokiego wykorzystania posiadanej wiedzy
na przykład w obszarze HR: rekrutacja i selekcja, planowanie szkoleń,
planowanie redukcji zatrudnienia, oceny okresowe.
- Dopasowanie zasobów do rzeczywistych potrzeb podmiotu.
- Doświadczenie konsultantów zewnętrznych, poparte wieloma
wcześniejszymi projektami w firmach, często konkurencyjnych w stosunku
do zleceniodawcy. Zleceniodawca zapewnia sobie tym samym, rozwiązania
kluczowe, często innowacyjne dla przedsięwzięciaoraz szybsze wdrożenie
zmian biznesowych.
- Najnowocześniejsze technologie i infrastrukturę komunikacyjną, zwiększającą wydajność.
- Edukacja, możliwość zdobywania wiedzy w trakcie zmiany procesów,
Technika ta polegająca na grupowym rozwiązywaniu problemów organizacji.
Dzięki wspólnej pracy konsultantów z menedżerami, dysponującymi różnymi
doświadczeniami i umiejętnościami, pracownicy firmy mają okazję
przyswoić sobie wiedzę praktyczną i umiejętności innych, dzięki czemu
wzrasta jej sprawność w realizacji celów i zadań firmy. Takie uczenie
się jest wartością dodaną, często niedocenianą przez managerów.
- Obiektywizację podejmowanych decyzji, zwiększoną kontrolę i większą
przejrzystość procesów organizacyjnych, oraz wpływanie na przebieg
konfliktów interesów i prowadzonych gier o wpływy, zgodnie ze strategią
firmy, a nie korzyści poszczególnych departamentów lub działów.
- Zwiększenie zdolności pracowników do szybkiego dostosowywania się do
zmian otoczenia zewnętrznego i wewnętrznego firmy. usprawnienie
wspólnego, strategicznego myślenia o firmie, dostrzeganie roli wspólnego
rozwiązywania problemów, zwiększenie otwartości na zmiany.
-
Zwiększenie poziomu lojalności pracowników; Poprawę jakości i
efektywności funkcjonowania firmy dzięki podniesieniu motywacji
pracowników. Paradoksalnie, pracownicy wewnętrzni firmy chętnie angażują
się we współpracę z konsultantami zewnętrznymi. Czasami podstawą
takiego zaangażowania jest chęć rozwoju, czasami chęć spacyfikowania
„wroga”.